Veilig fietsen in Altena
Woensdagochtend ben ik zelf op de fiets gestapt om de oversteekpunten bij de A27 te testen. Na een oproep voor gevaarlijke punten kregen wij meerdere reacties over de fietsoversteekpunten bij de A27, genoeg reden om zelf de fiets te pakken en een rondje in Nieuwendijk en Hank te maken.
Samen met Hermen en Gerben ter plekke gaan kijken. Vooral als er op de A27 file staat is het oppassen geblazen voor fietsers. De lokale paralelwegen en op en afritten worden dan massaal gekozen door haastige automobilisten om de filte te ontwijken. Op de meeste punten zijn de fietspaden wel mooi vrij gelegen en zijn er goede fietsenstallingen.
De oversteekplaatsen blijven echter oppassen. Vooral bij de afrit naar Hank aan de westzijde. Hier staan grote bossen die het zicht voor zowel fietser als automobilist belemmeren. Snoeien van de bossen zou al een stuk schelen, dat is een simpele maatregel waardoor fietsers en voetgangers veel eerder zichtbaar zijn. Daarnaast kan je kijken of je met kleurgebruik van het asfalt de oversteken beter zichtbaar kunt maken. Ook is straatverlichting erg belangrijk. Een aantal lantaarnpalen werkt momenteel niet, wat de veiligheid niet ten goede komt.
Situatie in Hank.
In de donkere maanden is trouwens goede verlichting enorm belangrijk, anders is het moeilijk voor automobilisten om je te zien. Daarom ook een oproep om zelf ook goed zichtbaar te zijn!
Tijdens de oproep is ook meerdere keren Werkendam genoemd. Met name het oversteken bij restaurant de Waterman en tussen de Biesbosch sluis en het fort de Noordwaard in, vooral vanwege het drukke verkeer. Verder blijft de Kromme Nol in Wijk en Aalburg een moeilijke verkeersituatie qua voorrangsregels voor een provinciale weg met zeker bij de keersluis slecht zicht die aandacht vraagt. Punten die onze aandacht hebben.