RSS icon linking to RSS overview

Vrijwillige ouderenzorg onbetaalbaar!

Foto-2-voor-sitedinsdag 23 september 2014 10:36 Meedoen & meetellen! Onder die slogan zet Trema zich al jaren in voor onze samenleving. Afgelopen maandag heb ik met Hennie en de wethouders Bergsma en Jorritsma uit Woudrichem op uitnodiging van Trema diverse activiteiten bezocht. Zo krijg je een prachtig inzicht in de diverse diensten en activiteiten van Trema op het gebied van kinderopvang, maatschappelijk werk, jongerenwerk, ouderenwerk en informele zorg. lees verder

Draconische beeldvorming over Werkendam...

massawoensdag 16 oktober 2013 23:11 Afgelopen raadsvergadering stond een debat op de agenda over Halloween. Theo Meyboom, fractievoorzitter van SGP, had schriftelijke vragen gesteld over het feit dat de combinatiefunctionarissen namens de gemeente Werkendam een halloweenfeest wilden organiseren. De SGP vond dit niet passen bij de taak van de functionarissen en had principiële bezwaren tegen dit op veel plaatsen lugubere feest. lees verder

Verwarring of verwarming?

verwarring21227265659maandag 14 mei 2012 21:54 Als raadslid en betrokken politica kan ik helaas niet zeggen dat de afgelopen tijd er meer duidelijkheid is gekomen over de crisis aanpak. Er is wel meer verwarring ontstaan. Eerst viel het kabinet toen PVV niet verder wilde in het Catshuis. Enorm trots ben ik op Arie Slob die wel het lef had om als kartrekker samen met andere partijen toch een crisispakket op te stellen. Opluchting, omdat een aantal moeilijke voorstellen uit het Catshuis overleg niet door zouden gaan. lees verder

HaFaBra

fanfare13.gifmaandag 19 maart 2012 20:00 Politici zijn best wel wat afkortingen gewend. Toch zag ik afgelopen dinsdag een afkorting die ik niet zo gauw kon thuisbrengen. Tijdens de presentatie van de combinatiefunctionarissen werd op het grote scherm voor in de raadzaal de tekst “Meer aandacht voor HaFaBra” geprojecteerd. Wat zouden ze daar nu mee bedoelen? lees verder

Veren

verendinsdag 06 maart 2012 20:34 De boot van de nieuwe veerdienst Werkendam- Gorinchem is vorige week gedoopt. Een feestelijke gebeurtenis, waar de ChristenUnie erg blij mee is. Deze vervoersmogelijkheid is namelijk weer een nieuwe toevoeging aan onze vervoersvoorzieningen. lees verder

Van luisteren tot samenwerken

afbeelding-14dinsdag 10 januari 2012 11:55 De nieuwjaarstoespraak van burgemeester Carla Breuer ging dit jaar over luisteren en samenwerken. Luisteren is essentieel om te komen tot een goede communicatie. Als leerkracht heb ik geleerd om in bijvoorbeeld gesprekken met ouders te luisteren, samen te vatten en door te vragen: de LSD- techniek. lees verder

Kerst en nieuwjaarsgroet van de fractievoorzitter

Kerst_klokken04donderdag 22 december 2011 21:43 2011 was vooral het jaar van de eurocrisis en bezuinigingen die het Rijk aankondigde waardoor we als gemeente een stuk onzekerheid hebben over de uit te voeren taken. En een aantal extra taken die... lees verder

Werkendam door “buitenlanders” bestuurd.

bestuurdersdinsdag 13 december 2011 23:56 Theo Meijboom speelde 2 december voor Sinterklaas. Hoewel hij meerdere malen aangaf niets te zien in de heilige van Myra gaf hij cadeautjes in overvloed weg. Niet alleen bij het afscheid van Jan Luteijn, maar ook bij de benoeming van diens opvolger Dick Prosman werden er cadeautjes gegeven. Geheel in stijl met de financiële situatie van de gemeente kregen college en raad van Sint Theo cadeautjes in de vorm van vriendelijke woorden. En die kosten niets. lees verder

Vertrek Jan Luteijn

BD_16088124_160881_2156565hvrijdag 21 oktober 2011 15:11 Vorige week bereikte ons via alle kanten het bericht dat Jan Luteijn wethouder van Werkendam namens SGP burgemeester wordt in Cromstrijen. Verrassend, hoewel we wel wisten dat hij de ambitie en het verlangen had om burgemeester te worden. lees verder

Samenwerking Altena geflopt?

Aalburg_Werkendam_Woudrichem_logomaandag 29 augustus 2011 14:19 Terug van vakantie lees ik mijn mails uit. Tot mijn verbazing zie ik daar een bericht tussen zitten over de samenwerking op ICT gebied tussen de drie Altena gemeentes. De samenwerking op het gebied van ICT is stop gezet omdat dit beter zou zijn. Nu ben ik geen computerdeskundige en sommige collega’s durven mij zelfs een ondeskundige te noemen op dit gebied, maar dit probleem kan toch niet onoplosbaar zijn? Gaat het hier werkelijk om kunnen of willen? Ik begrijp dat we na het zomerreces toch nog eens flink moeten doorvragen over dit besluit. Inmiddels heeft collega raadslid Paans al verzocht het te agenderen. lees verder

Vakantie

hennie-blokdonderdag 07 juli 2011 11:22 Zo lang naar uitgekeken, zo lang leek het eerst nog te duren en dan is het zover. In de laatste weken voorafgaande aan de vakantie waren de dagen extra vol met afsluitende vergaderingen, overdrachtsgesprekken en verslagen maken. Nog een laatste raadsvergadering waarin belangrijke zaken als de jaarrekening en de Kadernota werden besproken. Slotfeest op school. Diploma zwemmen voor mijn jongste dochter en een HAVO diploma voor de oudste zoon. lees verder

Blazen!

hennie-blokdinsdag 17 mei 2011 10:11 Afgelopen zaterdag was ik op de terugweg van het ChristenUnie congres één van de vele automobilisten die staande gehouden werd door de politie om een blaastest te doen. Bij het nietsvermoedend binnenrijden van het dorp Werkendam, werd ik gesommeerd af te slaan. Een rij met auto’s en veel agenten stonden al klaar. lees verder

4 en 5 mei, omzien en vooruitkijken.

hennie-blokwoensdag 04 mei 2011 11:46 Opnieuw is het 4 mei een dag van terugdenken, terugdenken aan de prijs die betaald is voor onze vrede. Twee minuten stilte die zo belangrijk zijn om te beseffen wat onze vrede en vrijheid heeft gekost. Zoveel mannen en vrouwen die in verzet durfden te komen tegen de bezetter, maar dit met hun leven moesten bekopen. Zoveel militairen die vochten en stierven voor de bevrijding. Zoveel Joodse mensen; mannen, vrouwen en kinderen die alleen vanwege het feit dat ze Joods waren werden vergast in Auschwitz, Sobibór, Dachau… lees verder

André Rouvoet verlaat de Tweede Kamer.

hennie-blokvrijdag 29 april 2011 22:52 Vanmorgen om 9.30 uur werd me al gevraagd of ik het nieuws over Andre Rouvoet al had gehoord? Nee, ik wist nog nergens van. De vervolgvraag was of ik wist waarom hij de politiek ging verlaten? Ik vertelde dat ik wel een vermoeden had, omdat de uitslag van de Provinciale Statenverkiezingen niet goed uitgepakt hadden voor de ChristenUnie en er door sommige mensen kritisch gereageerd werd op het aanblijven van de politieke leider. lees verder

ChristenUnie blij met dicht blijven sporthallen op zondag

hennie-blokdonderdag 21 april 2011 10:49 De PvdA in de gemeente Werkendam is van mening dat de sporthallen in Werkendam, Nieuwendijk en Sleeuwijk ook op zondag geopend moeten worden om verenigingen meer mogelijkheden te bieden aan hun leden. lees verder

Eiland of brug?

hennie-blokmaandag 14 maart 2011 23:31 Dinsdag 15 maart is het vijftig jaar geleden dat de Merwedebrug bij Gorinchem werd geopend. Destijds een groot feest waarbij veel mensen en kinderen met vlaggetjes kwamen kijken naar de opening. Zelf ben ik nog niet zo oud maar we hadden thuis wel foto’s van oudere zussen die erbij waren. Mijn vader die afkomstig is uit de Haarlemmermeerpolder hoefde voortaan niet meer over te varen voor een familiebezoek, maar kon gewoon over de brug. Een hele vooruitgang! lees verder

Met de trein van Hank naar Gorinchem.

hennie-blokwoensdag 23 februari 2011 19:38 Maandag 21 februari mocht ik samen met een grote groep afgevaardigden van de ChristenUnie- SGP en Veolia in een “treintje” van Hank naar Gorinchem reizen. In deze Hankomotief werden de onderwerpen Openbaar vervoer, treinverbinding Breda Utrecht en de brug bij Gorinchem besproken. lees verder

Een nieuw jaar ligt voor ons

hennie-blokmaandag 03 januari 2011 12:14 Een nieuw jaar ligt voor ons. Natuurlijk is het maar net wat je er van maakt, want je moet weer gewoon naar je werk en je doet de dingen zoals je die gewend bent.
Maar toch is zo’n Nieuwjaar ook wel speciaal. Zoiets als een nieuw schrift waarbij je je voorneemt om er extra netjes in te schrijven; een nieuwe kans om dingen anders te doen. lees verder

Top2000.

machiel-blokdinsdag 28 december 2010 22:51 Je kunt er niet omheen: op radio 2 wordt het jaarlijkse eindejaarsspektakel, de Top2000, weer uitgezonden. Op je werk, in de auto, maar ook bij het klussen hoor je de muziek uit je jeugd. Zo hoorde ik deze week op positie 1731 het nummer Enola Gay van Orchestral Manoeuvres in the Dark (OMD). lees verder

Jongerenlagerhuis

hennie-blokzaterdag 23 oktober 2010 16:28 Afgelopen donderdag waren alle raadsleden uitgenodigd om samen met jongeren in debat te gaan in het Xinix/Slim gebouw in Nieuwendijk. lees verder

Gemiste kans.

machiel-blokvrijdag 15 oktober 2010 19:21 Als wethouder namens de plaatselijke politieke partij SDc is Peter van der Ven in het Werkendamse college actief. Peter woont echter buiten de gemeente Werkendam en dat is in strijd met de gemeentewet. Hij moet verhuizen naar onze eigen gemeente, maar Peter vroeg én kreeg voor één jaar ontheffing. lees verder

Kikkers.

machiel-blokwoensdag 08 september 2010 12:00 Kikkers (Anura) zijn de enige dieren die een kwaakblaas hebben en hiermee soortspecifieke geluiden maken om elkaar te lokken. Net als andere amfibieën zijn kikkers koudbloedig.
Kikkers zijn ook onderwerp van een aantal spreekwoorden en gezegdes en komen terug in allerlei culturen. Zelfs in het politieke nieuws is de kikker zeer actueel.
Aan dit dier moest ik de laatste weken regelmatig denken bij het volgen van de vorming van een nieuw kabinet. lees verder

Emmikhoven.

machiel-blokmaandag 12 april 2010 23:15 Kent u de gemeente Emmikhoven? Nee, nou dat is niet zo vreemd want deze gemeente bestaat niet echt. Het is een mogelijke naam voor de nieuw te vormen Altena-gemeente, verzonnen door een enkele journalist uit onze streek. Deze gemeente (lees journalist) heeft een site waarop ze allerlei zin en met name onzin plaatsen die met de politiek in Altena te maken heeft. lees verder

Van het ChristenUnie-blauw naar CDA-groen.

mathijs-blokwoensdag 07 april 2010 00:47 Afgelopen zaterdag was het eindelijk zover; mijn vrijgezellenfeest… Onverwachts kreeg deze dag een politiek (groen) tintje. Het bleek voor mijn “vrienden” nog een hele klus te zijn om te achterhalen waar ik was. Maar toen ze me eindelijk hadden gevonden (op de Friendship in Gorinchem) kon het feest beginnen! lees verder